Se împlinesc aproape zece ani de când am pășit prima data într-o sală de curs de yoga. Pot spune că a fost una dintre deciziile cele mai bune pe care le-am luat în viața mea. Nu vreau să vă faceți însă o imagine greșită a ceea ce înseamnă yoga. Deși mass-media abundă de informații și știri care distorsionează cu 180 de grade noțiunea de yoga și de practică spirituală yoghină. Am văzut mulți practicanți de yoga care erau pierduți pe calea yoghină pentru că pur și simplu au uitat sau nu au realizat că orice cale spirituală este destinată să te fac liber și fericit, nu să te facă prizonier al căii. Pe de altă parte am văzut și mulți yoghini liberi, senini, spontani, naturali și armonioși. De multe ori este de ajuns să te uiți la corpul unei persoane, iar acesta îți va spune fidel starea de spirit și gradul de armonie care există la nivelul acelei ființe.

Dacă vei vedea un corp supraponderal, o față încruntată, contracții anormale ale unor părți ale corpului și o respiație greoaie și neregulată ai toate semnele care să-ți indice diferite dezechilibre fizice generate în ultimă instanță de dizarmonii psihologice. În spatele fiecărei deficiențe fizice sau fiziologice stă o rană psihologică. În primul rând ne este rănit sufletul de o traumă (abandon, umilință, respingere, neacceptare, lipsă de iubire, vinovăție, frică, fobie, abuz sexual ori fizic, etc.) după care mintea noastră crează un patern de apărare (un complex, un ritual, o dependență de alcool, tutun, droguri, un mâncat complusiv, o obsesie, o compulsie, un mecanism de apărare sau coping) iar finalul se vede pe corpul nostru care poartă rana fizică (dizarmonia fizică, ex: un spate încovoiat, umeri contractați, sâni lăsați, față tristă, ochi plânși, etc.) și în final apare boala fiziologică (cancerul, hipertensiunea arterială, blile de inimă, diabetul, etc.).

Yoga, ca și cale spirituală sau practică psiho-mentală și fiziologică are misiunea de a face o persoană conștientă de ea însăși. A trezi omul din ignoranță și din starea de animal social în care se complace. Exercițiile yoghine denumite și asane, alături de meditație, tehnicile de respirație, alimentația vegetariană, codul moral și etic (non-violența, a nu fura, a nu ucide, a nu minți, etc.) sunt componentele de bază ale acestei căi multimilenare. În primul rând trebuie să știm despre yoga că ea nu este o creație a modernității. Este o tradiție cu multe sute de ani poate chiar un mileniu înaintea creștinismului. Mai mult, modernitatea și știința de azi se inspiră foarte mult din practica yoga. La masterul de psihologie clinică, psihoterapie și consiliere psihologică pe care l-am urmat la facultate am învățat o serie de precedee yoghine de relaxare și concentrare. Totodată când eram mici, în clasele I-V, la orele de educație fizică și sport am făcut fără să ne dăm seama o serie de exerciții de gimnastică care sunt de fapt exerciții yoghine – asane.

Aceste exerciții le facem inconștient și în orice sală de sport, arte marțiale sau fitness. Astfel toți dintre noi cred că am stat de-a lungul timpului în una dintre posturile numite: lumânare, cumpănă, stând pe cap, stând în mâini, stând turcește, podul, roata, triunghiul, plugul, vaporul, etc. Tot la psihologie am învățat o serie de informații cu privire la respirație. Profesorii de psihologie spun clar că există o relație directă între ritmul respirației, felul acesteia (respirație abdominală, toracală, claviculară și respirație completă) și starea mentală a persoanei. Oamenii agitați și nervoși vor avea tendința de a respira mai agitat și mai superficial. Astfel ei își întrețin, alimentează starea de stres continuu în care își trăiesc viața. Nu degeaba se spune să respiri profund atunci când ești agitat și nervos. Astfel, se pun în practică noțiuni primare ale tehnicilor de respirație yoghină – pranayama. Oricine poate să constate că dacă își închide ochii și se așează confortabil, turcește sau pur și simplu pe un fotoliu și își urmărește fluxul gândurilor fiind atent la respirație, intră într-o stare de calm și liniște care poate fi denumită ca fiind o adevărată antecameră a meditației.

Suntem ceea ce mâncăm este o maximă pe care o auzim din ce în ce mai des. Practica yoga recomandă reducerea până la eliminare a consumului de carne. Unele voci susțin și reducerea și eliminarea consumului de de ouă și lactate. Putem să ne observăm cum reacționăm din punct de vedere psiho-mental și fiziologic după o masă în care am de consumat carne din belșug, alături de brânzeturi și ouă. Făcând o comparație cu o masă în care consumăm fructe, cereale, leguminoase și salate vom vedea o diferență pronunțată. Dacă mâncăm cumva la ore înaintate, după ora 18, putem observa cât de liniștit este somnul nostru dacă am consumat o masă plină cu bunătăți din carne sau cu fructe, salate și legume. Diferența semnificativă o putem vedea și dimineața când mergem la toaletă. Yoga mai oferă o serie de informații cu privire la ceea ce noi numim spirit sau suflet. Ne vorbește despre mudre, mantre, chakre, vise, programare neurolingvistică, culori, astrologie, psihologie, informații și principii creștine, budhiste, zen, taoiste, etc. Suntem învățați de asemenea despre metode foarte eficiente de detoxifiere și curățare a corpului de toxine.

Un capitol interesant dar și controversat este cel legat de sex. Avem o întreagă retorică care condamnă sexul în grup sau alte practici yoghine legate de sex. Glumind puțin eu nu am ajuns la lecția în care să mi se predea sexul în grup. Pe de altă parte am găsit o serie de informații cu privire la ce înseamnă o viață amoroasă sănătoasă. Ce înțeleg prin viață amoroasă sănătoasă? Înțeleg ca bărbatul să știe ce înseamnă preludiu și postludiu, înțeleg un act sexul care nu durează cinci minute ci poate să dureze și două ore, un act amoros în care partenerii au ca și principal scop satisfacerea celuilalt, un bărbat care știe să facă diferența între orgasm masculin și ejaculare, adică amor cu continență, un cuplu care știe să folosească uleuri, balsamuri și jucării sexuale, un cuplu care nu are prejudecări religioase cum ar fi dacă faci sex înaintea căsătoriei ești un păcătos și vei arde în iad, un bărbat și o femeie care îi oferă libertate partenerului și nu îl ține într-o colivie mentală și fizică pe care o numim posesivitate și gelozie, un bărbat care nu spune despre o femeie că este curvă dacă are mai mulți parteneri, pentru că, nu-i așa, un bărbat care are mai multe partenere este valabil nicidecum nu este catalogat ca fiind curvar și exemplele ar putea continua...

Cum spuneam la începutul textului am văzut și oameni pierduți pe cale... Persoane care au devenit adoratoarele oarbe ale unor guru spirituali, uităm că au un sufletul sau un spirit (atman) care îi animă în același fel precum maestrul în fața căruia se prosternează. Cred că diferența între un guru adevărat și unul fals este tocmai aceasta. Cel veritabil îți va spune că între tine și el nu există nicio diferență de esență. Diferența este de formă, omul normal se pierde prea mult timp în cadrul unei zile printre visele lucide care îi umbresc conștiința pe când maestrul este conștient de sine clipă de clipă. Dar după norii gândurilor și perturbațiilor psihologice, cerul maestrului este tot una cu cerul discipolului. Am văzut mulți yoghini care se raportează la ritualuri și la practici precum o babă care pupă în biserică o icoană cu Iisus Hristos, dar când își vede vecina că gătește, de exemplu, gătește vinete mai bune ca ale ei nutrește numai gânduri negative. Ce folos să facem o mie de cruci și zeci de ore de meditație dacă ne poluăm clipă de clipă sufletul cu gânduri negative la adresa aproapelui nostru?

P.S.: Dacă am asculta mai puțin știrile de la tv despre yoga și l-am citi pe Mircea Eliade ne-am face o opinie mult mai pertinentă despre ce este și ce nu este yoga.
Despre Autor
Daniel Meze - Administrator

Are un Master în Psihologie Clinică, Psihoterapie şi Consiliere Psihologică. Practică Yoga din 2009 și o predă din 2013. Studiează Cabala din 2011 și o predă din 2012. Este Directorul Editurii ARI. Studiează Educația Integrală din 2013 și o predă din 2017. Este Președintele Asociației ARI.

Lasă un comentariu
DESPRE AUTOR
Daniel Meze

Are un Master în Psihologie Clinică, Psihoterapie şi Consiliere Psihologică. Practică Yoga din 2009 și o predă din 2013. Studiează Cabala din 2011 și o predă din 2012. Este Directorul Editurii ARI. Studiează Educația Integrală din 2013 și o predă din 2017. Este Președintele Asociației ARI.

ULTIMELE POSTĂRI
ULTIMELE COMENTARII

CONTACTEAZĂ-NE

Puteți intra în legătură cu noi
folosind una din metodele de mai jos